Kampung Sebayan, Kudat, Sabah

10 July 2014

Sejarah Sharif Osman Oleh Seorang Penulis dan Pengkaji Barat - Dr. Bianca Maria Gerlich (Denmark)

 


 
 
 
(Rujukan/Artikel Asal : Dr. Bianca Maria Gerlich @ www.mompracem.de / www.sandokan.info)
 
Marudus TigerflaggeSyarif (disebut Sharif) Osman memerintah sehingga 1845 Marudu, yang boleh dianggap sebagai pembentukan sebuah negara awal dari segi thalassocracies Melayu. Pencapaian utama beliau adalah untuk menyatukan seluruh Teluk Marudu dan wilayah di kejiranan di bawah pemerintahan beliau, yang berlaku sama ada sebelum atau selepas dia lebih. Juga Sankokong (Sandokan) Melapi salah satu sekutu-sekutunya. Marudu adalah Principality (kerajaan) Syarif Osman, bendera kepala harimau pada latar belakang merah. Kesahihan adalah berdasarkan tajuk, pakatan perkahwinan beliau, konsep ekonomi dan karisma beliau. Marudu adalah bebas Brunei dan Sulu, dan itulah apa yang dia telah ditakdirkan.

James Brooke, seorang pengembara British, yang diperolehi pada awal tahun 1840-an, dominasi Sarawak.Beliau pertama berpatah kepala dari sungai bersebelahan, dia berlatih - disokong oleh Tentera Laut British - pengaruhnya ke atas kejayaan Sultan Brunei. Sejak Syarif Osman merupakan risiko yang tak terhitung dan Marudu adalah untuk mengukuhkan kuasa ekonomi dan politik, Brooke menumpukan seluruh tenaga dari Oktober 1844 hingga Ogos 1845, untuk memperburukkan Syarif Osman sebagai lanun, jadi Tentera Laut mempunyai alasan untuk memusnahkan Marudu.
 

 
 
 
 
Pada 19 Ogos 1845, Marudu adalah di bawah arahan keseluruhan Naib Laksamana Cochrane Thomas dimusnahkan. Ia adalah satu hari yang dahsyat untuk penduduk aman yang sepatutnya diketahui tidak tahu mengapa yang sudah dikenakan ke atas mereka dan mereka telah hilang keyakinan dalam jangka masa panjang kepada Eropah.

Ia adalah tidak jelas, tetapi mungkin bahawa Syarif Osman meninggal dunia akibat cedera itu selepas pertempuran. Pada lawatan seterusnya kepada British di Teluk Marudu, mereka menyatakan bahawa terdapat anarki hampir memerintah. Mereka menyesal walaupun yang tidak apa-apa pemerintah bertenaga seperti Syarif Osman yang boleh menjejaskan perdagangan di antara British dan Marudu boleh menyimpan. Anak-anak lelaki dan cucu beliau memerintah namun terus dalam bidang Marudu, tetapi kesatuan pelbagai daerah mereka tidak berjaya.
 

 
 
Dalam penulisan sejarah yang Inggeris penjajah Syarif Osman yang dikenali sebagai lanun, yang pergi kembali kepada James Brooke sahaja. Beliau telah secara sistematik bekerja untuk memburuk-burukkan Osman dengan pihak berkuasa Inggeris sebagai lanun. Jika tidak dia tidak akan menjadi dapat memerangi Osman. Brooke tidak mempunyai bukti sebenar cetak rompak Syarif Osman.

Sudah tentu, gambar dalam sejarah Syarif Osman telah berubah. Syarif Osman juga kini dalam sejarah Malaysia sendiri dilihat sebagai seseorang yang telah menetapkan sendiri berani, tetapi sia-sia terhadap menggalakkan British untuk mempertahankan. Dalam Marudu terdapat banyak legenda mengenai beliau. Namun begitu, sentiasa terdapat kenyataan-kenyataan mengenai Marudu sebagai sarang lanun atau Syarif Osman sebagai pemimpin lanun, sebagai contoh, di dalam buku-buku pelancongan atau dari orang-orang yang seolah-olah telah mempertimbangkan sastera hanya dari zaman penjajah kepada kadar.
 

 

Marudu keras dihormati sebagai kerajaan bebas dalam sejarah Sabah. Sudah tentu, ini juga hasil daripada kemerosotan yang terlalu pesat, yang telah disediakan untuknya. Brooke dan kemudiannya British, yang tahu, bagaimanapun, kepentingan Marudu yang telah berada di bawah Syarif Osman. Saya telah lama diuruskan dengan sejarah Marudu dan Syarif Osman dan menulis tesis mengenainya. Ia telah diterbitkan dalam Bahasa Inggeris supaya itu boleh dibaca dengan lebih baik di peringkat antarabangsa. Saya akan memberikan maklumat mengenai Syarif Osman, Marudu, Sandokong dan James Brooke.
 
Pembinaan semula silsilah Osman asas Syarif Marudu sumber bertulis yang ke-19 Abad (dicipta oleh Bianca Gerlich, dan lihat disertasi atau buku, "Marudu 1845"). Keluarga Syarif Osman tinggal daripada kira-kira 1830 untuk 1886 tahun di Marudu. Anaknya, Syarif Yassin telah dilihat sebagai pemimpin utama di tempat kejadian. Menurut kepada perubahan latihan lisan, terdapat banyak lagi saudara-mara.
 
Salahsilah Sharif Osman
 

Mengenai; Dr. Bianca Maria Gerlich

Bianca GerlichDr Bianca Maria Gerlich adalah pemilik dan penulis situs ini. Sejarah keberadaan Sandokan dan bendera Harimau terdeteksi berdasarkan sumber-sumber tertulis dan lisan. Dia belajar pada 1990-an di Universitas Hamburg "Austronesistik" (Studi Melayu Tenggara / Asia), dengan disertasi tentang Syarif dari Marudu Osman, seorang sahabat Sandokan, PhD.

Pada halaman ini Anda dapat menemukan data biografi Bianca Gerlich dalam hubungannya dengan Sandokan, sebagai publikasi daripada Bianca Gerlich, artikel koran tentang Bianca Gerlich dan juga beberapa informasi tentang perjalanannya ke Malaysia.
 

No comments:

Post a Comment